Влащенко: Країна чекає на реальні зміни, реальні реформи, але вони не відбуваються. Чому – ми запитаємо у нашого гостя, народного депутата України Дмитра Добродомова.

Судячи з ваших виступів, ви знаєте про те, що відбувається в країні, і досить відверто говорите про схеми, про корупцію, яка відбувається. Чому немає політичної волі все це сьогодні загальмувати?

Добродомов: Якщо б це була по вертикалі просто воля запроваджена… У нас же є кілька гілок влади: є парламент, є уряд, де сконцентровано найбільше корупційних ризиків (і, як показують остання факти, вони там найбільше і присутні), у нас є АП, у нас є громадськість з журналістами, це реальна четверта вертикаль, яка зараз дуже величезну роль відіграє. Зараз всі як ману небесну чекають Національного антикорупційного бюро. Ми надзвичайно швидко й ефективно зробили законодавство, були дуже серйозні перепони з боку різних політичних сил, які хотіли пом'якшити, зберегти певний політичний вплив. Десь відсотків на 80 ми вийшли на той законопроект, який дає максимально політичну незаангажованість цьому органу. Протягом місяця призначений директор має налагодити роботу.

- Чому все так повільно відбувається?

- Було багато кандидатів. До комісії, взагалі, питань немає. Вона засідала достатньо інтенсивно, зробила глобальну роботу, якісну, в межах своїх повноважень. Тут питання не в часі, а питання в ефективності та відповідальності. Ці люди, яких називають моральними авторитетами, беруть на себе величезну відповідальність за тих кандидатів, яких вони будуть представляти. Якщо не дай боже щось станеться, то це відобразиться на їхній репутації.

- Ці кандидати вже давно були названі. Чому так довго приймається рішення? Ми ж живемо у стані війни.

- Ми зараз перебуваємо в певному перехідному періоді. Не відбулося, щоб одразу з'явилася нова влада. Якщо в парламенті раніше були "наші і не наші", то тепер  - "старі-нові". Йде протистояння , причому старих, на жаль, є більше. "Старі" це люди, які в політикумі України вже не один десяток років.

- Люди олігархів теж протистоять один одному.

- Питання в тому, хто ж цих людей бере до списків. Проблема цієї країни в тих 5-6 людях, які нею, по суті, керують. Їм для цього потрібна президентська вертикаль, на яку можна впливати, їм потрібен уряд, який формує коаліція в парламенті, і, нарешті, їм потрібні депутати. Далі вже йде розподіл бюджету і решти всього. Поки ми не зробимо заходів, щоб унеможливити вплив цих людей на розвиток України, ми не рушимо далі. Зараз ілюзія реформ – жодної реформи за рік. Я не голосував ані за склад уряду, попри те, що я в коаліції, ані за урядову програму. Я не розумію, чому прем'єр-міністр, який був до цього 8 місяців, не прозвітував про роботу, про реформу або про причини її відсутності. Я був одним зі співавторів ухвали про висловлення недовіри екс-генпрокурору Яремі. Людина за час перебування на посаді не зробила геть нічого щодо розслідування майданівських справ, щодо розслідування корупції попереднього режиму. А зараз я, взагалі, здивований, що ми говоримо тільки про відставку Яреми чи того самого Махніцького, за часи якого це все починалося.

- Чому чиновники які йдуть з посад, не звітують перед суспільством, перед ВР, що вони зробили на цьому посту? Чому їх просто так відпускають?

- Для того щоб знайти відповідь на це запитання, ми і розробили цей законопроект про Антикорупційне бюро, де ми з великими боями, але залишили пункт про  те, що в чиновників, держслужбовців будуть конфісковувати майно, якщо вони не зможуть пояснити його походження. Одна з головних вимог Майдану – верховенство права. Щоб боротися з корупцією треба, передусім  зробити законодавче поле, щоб мати ефективні інструменти в боротьбі. Антикорупційне бюро буде займатися корупцією у вищих ешелонах влади – це чиновники 1-ї та 2-ї категорії, народні депутати, представники АП.

- Антикорупційне бюро і Національна агенція: як вони будуть перетинатися?

- Агенцію уряд створив згідно з коаліційною угодою. Бюро буде займатися вищими посадовими особами, а агенція – це все решта. У них чітко розмежовані їхні функції, тому вони мають доповнювати одне одного. Корупція ж починається зверху і рухається вниз. Ми ж знаємо піраміди в системі ДАІ, митниці, податкової.

- Чи є боротьба в середині коаліції?

- Коаліція складена з різних політичних сил. Всі розуміли, що треба створювати коаліцію для того, щоб ми могли дуже швидко в умовах війни, глибокої економічної кризи вирішувати нагальні питання. Безперечно, всередині є купа амбіцій. Для мене як для людини, яка вперше потрапила в парламент, було враження, що я потрапив у зону абсолютного цинізму, зону нерозуміння того, що відбувається за стінами парламенту. Бувають і конфлікти, але іноді причина тих конфліктів криється далеко не у відстоюванні партійних інтересів, а навіть в емоційному плані – одна людина не подобається іншій. Ось це мене вражає. Для таких ситуацій було створено Раду коаліції. Прописано процедуру вирішення цих конфліктних ситуацій, і ми не маємо виносити, тому що на нас дивиться вся країна. Але у плюсі нашого парламенту є те, що надзвичайну кількість важливих законопроектів було прийнято за такий короткий період. Зараз вже чітко видно хто з ким і хто для чого прийшов до парламенту.

- Те, що знято арешти з грошей "папєрєдніків", те, що не було жодного рішення по людях, які повинні сидіти, те, що повернуто гроші Присяжнюку, це політичне рішення?

- Я думаю, що це банально корупційне рішення. Це бездіяльність. У нас все робиться, на жаль, "напів". У нас напівгенпрокурор, тому що генпрокурор це людина, яка повинна бути відмежована як від АП, так і від уряду, так і від парламенту. Як це є в будь-якій країні  Коли став генпрокурором Махніцький, то всі розуміли, що була поступка у вирішенні дуже швидких, дуже складних парламентських рішень. Згодом з'явився Ярема, людина системи, яка повністю провалила… І вчасно його забрали.   

- Чому більше року немає у нас голови Антимонопольного комітету? Без голови відбуваються просто страшні речі в країні – і з тарифами, і з ліками.

- Я теж ставив це питання. Відповідають, що треба спершу реформувати. Зараз відсторонено і керівників Держфінслужби, і керівників фіскальної служби. Ми хотіли включити кількох парламентарів з різних фракцій до комісії з розслідування діяльності фіскальної служби – і ми не змогли. Я запропонував, щоб ми створили і по одній, і по іншій справі спеціальні комісії парламенту. Це нам дозволяє закон. Гордієнко дуже серйозно звинуватив Яценюка. До цього це був Олег Мусій, екс-міністр охорони здоров'я, який сказав те саме. А до цього це був міністр економіки Шаповал. І мене це тоді ще дивувало, що на це не було відповідної реакції.

- Гучні заяви зробив Коломойський, що він платив державним діячам, щоб продовжувати свій бізнес.

- А от це пряме питання до Шокіна, який пообіцяв, що тепер прокуратура буде працювати по-іншому.  У тих людей відсутній страх, тому що немає результатів. Не посаджено суддів, слідчих, які дозволили все це майно, всі ці гроші повернути. Потрібні конкретні справи. Докази, справи, все процесуально грамотно. Все в рамках закону, щоб це не виглядало розправою. Грузини в себе все зробили відразу, в дуже жорсткий спосіб, коли вони звільнювали всю міліцію. Вони набирали всіх заново. Були страшні проблеми зі злочинністю. Рік вони жили в якомусь злочинному мороку. Але до тих молодих людей приставили професійних консультантів, які їм допомагали, і вони досягли результату, що зараз міліції в Грузії довіряють стільки ж, як і церкві. Максимального результату вони досягли за чотири роки. У нас так склалися результати виборів, що довелося створювати широку коаліцію. Там, де є широка коаліція, там є українська звичка: три гетьмани на дві булави. На жаль, це в нас відбувається.

- Експерти кажуть, що зараз не варто проводити приватизацію, тому що зараз все скуплять за зовсім дрібні гроші десять сімей, в яких є гроші. 

- Держфінінспекція знайшла на державних підприємствах, як-от "Енергоатом", "Укртрансгаз", "Антонов", на 7,5 млрд. Зловживання на митниці та у податковій це ще 2,5 млрд. І ще втрачено 1-2 млрд на тих коштовностях і майні, арештованому, яке якимось дивним чином опинилося…

- Чому нам не зробити закон про націоналізацію російського майна тут?

- Це станеться лише тоді, коли той, хто це оголошує (в даному випадку це прем'єр-міністр), нарешті почне, щоб у нього слово співпадало з ділом. Тому що я чую тільки популізм, починаючи з моментів про кулю в лоб і закінчуючи про реформування. Це як історія із золотим батоном: всім його показали, а зараз виявилося, що ніхто навіть не знає, де він знаходиться. А його, по суті, вкрали. Я це називаю вишенькою на корупційному торті.

- То не потрібна нам зараз ця приватизація?

- Ні в якому разі. "Укрспирт" - це монополія держави, прибуткова.

- Ваша фракція буде проти?

- У нас дуже різнобарвна фракція. У нас дуже палкі дискусії, але фракція достатньо демократична. У нас 80 мажоритарників. І на сьогодні ми не виставляли це на обговорення, але, думаю, розмови будуть дуже палкі. "Укрспирт" і лісові господарства – це два ласих шматочки, на які точно наклали око, і спостерігаються вже деякі дії. Ми змушуємо, щоб відновилася робота державних спиртзаводів. Це прибутково. Не можна приватизувати те, що приносить прибуток державі. Його можна лише модернізувати і підтримувати.  

- Коли кажуть, що "Укрспирт" чи "Укрнафта" є неприбутковими організаціями, і в них борги, то відразу стає зрозуміло, що там відбувається.

- А "Укртрансгаз", неприбуткова організація, замовив цього року на 25 млн грн газонокосарки і дорогий алкоголь на кілька мільйонів гривень. А "Енергоатом" з 3 млрд збитків, в них показані витрати на обслуговування однієї машини, простої Toyota Camry, 770 тис. грн. Це за старим курсом більше, ніж вартість цієї машини. І саме це відображено в цих документах Держфінінспекції, через що був відсторонений її керівник. А відсторонений він з простої причині: без його візи Генпрокуратура не може почати кримінальну справу. Без результатів ревізії. У нас, взагалі, дуже багато відсторонень. Хтось далі на шахівниці розкладає, як би і куди це ще повернути. І тут задача депутатів тримати їх у тонусі.

- Ваша задача – довести справи до кінця.

- Розголос є. І я думаю, що ці спецкомісії, які ми створимо… І ще заодно подивимося, як різні фракції проголосують за це. 

- Ви часто критикуєте уряд, прем'єра, але ви ніколи не критикуєте президента. Це тому що ви в його фракції?

- Я критикую щодо Гонтаревої, Яреми, які є прямою креатурою президента. Питання не в критиці, а в тому, що ми можемо зробити.

- Ви лобіювали закон про державне фінансування партій. Навіщо це нам?

- Членами, які платять членські внески у нас у партіях, є 5-6 олігархів. І саме вони визначають ці партії і, по суті, вибір без вибору.

- Є питання до мене?

- Не можу зрозуміти, що є для кожної людини на сьогодні щастя?

- Мені здається, що щастя, це коли ти не можеш пояснити, але воно в тебе є. Це як Драйвери: треба опускатися в життя й отримувати насолоду від усього, що є.

Дякую вам.